آموزش هوش مصنوعی

معماری داده چیست؟

عمومی خبری

معماری داده چیست؟

هر بار که از یک ابزار الکترونیکی استفاده می کنیم، در حال ایجاد و استفاده از داده ها هستیم. برای استفاده موثر از این داده ها، به معماری داده نیاز داریم. معماری داده بر نحوه ذخیره، جمع آوری، ترتیب، ادغام و استفاده سازمان ها از داده ها نظارت می کند. این شامل سیاست ها، قوانین، استانداردها و مدل ها است.

هدف معماری داده ارائه داده های مرتبط به افراد در هر زمان که به آن نیاز دارند، و کمک به آنها برای درک و استفاده از آن داده ها برای بهبود کسب و کار و سود شرکت است.

چرا به معماری داده نیاز داریم؟

معماری داده به دلایل زیادی مهم است. برخی از آنها به شرح زیر است:

  1. ساختاری برای کنترل داده ها می دهد.
  2. به شرکت ها کمک می کند تا داده ها را کارآمدتر درک کنند.
  3. کمک می کند تا داده ها امن تر و خصوصی تر شوند.
  4. از فعالیت های هوش تجاری شرکت پشتیبانی می کند.
  5. دستورالعمل هایی برای مدیریت داده ها از ضبط اولیه اطلاعات تا مصرف آن توسط مردم ارائه می دهد.

اکنون که درک درستی از معماری داده داریم و چرا به آن نیاز داریم، بیایید ببینیم چه چیزی یک معماری داده را موثر می‌کند.

معماری داده موثر

یک معماری داده خوب به سازمان کمک می کند تا داده های خود را مطابق با استراتژی های تجاری خود قرار دهد. معماری داده در مورد نحوه جمع‌آوری، ادغام و تحویل داده‌ها به افرادی که به آن نیاز دارند، کمک می‌کند تا داده ها برای تصمیم گیری در مشاغل قابل استفاده باشد. معماری داده در صورتی مدرن و موثر است که ویژگی های خاصی داشته باشد.

برخی از آن ویژگی ها در زیر آورده شده است:

  1. ساده – یک معماری داده خوب دارای سادگی در چارچوب های مونتاژ داده، جابجایی داده ها، پلت فرم های داده و پلت فرم های تحلیلی است.
  2. امن – مهم است که اطمینان حاصل شود که داده ها فقط برای کسانی که به آن نیاز دارند در دسترس است. یک معماری داده مؤثر همچنین تهدیدهای از پیش موجود و تهدیدهایی را که ممکن است بعداً ظاهر شوند تأیید می کند و تضمین می کند که قوانینی مانند GDPR و HIPAA رعایت می شوند.
  3. کاربر محور – این روزها، کاربران این آزادی را دارند که نیازهای خود را تعریف کنند، زیرا معماران داده می توانند به داده ها دسترسی داشته باشند تا نیازهای کسب و کار را برآورده کنند و راه حل ایجاد کنند.
  4. الاستیک – اگر معماری داده کشسان باشد، شرکت‌ها می‌توانند بر اساس تقاضا، مقیاس را افزایش یا کاهش دهند.
  5. با استفاده از هوش مصنوعی – با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، معماری داده‌های هوشمند راه‌حل‌هایی را برای شرایط جدید توصیه می‌کنند.

معمار داده کیست؟

معماران داده مغز پشت معماری داده هستند. آنها الزامات تجاری را از همه واحدها به نیازهای داده ترجمه می کنند. معماران داده باید دانش خوبی از محاسبات ابری و پایگاه‌های داده و برنامه‌هایی که برای استفاده از داده‌ها به حداکثر توان خود استفاده می‌کنند، داشته باشند.

معماران داده نیازها و الزامات کسب و کار را مطالعه می کنند و سپس نقشه راه های فناوری را برای برآورده کردن این نیازها و برآورده کردن الزامات ایجاد می کنند. آنها نقشه هایی را برای جریان داده ها طراحی می کنند، داده ها را از منابع مختلف جمع آوری می کنند و برای افرادی که به آن نیاز دارند ارسال می کنند.

معمار داده کیست؟

چگونه معمار داده شویم؟

ایجاد یک شغل به عنوان یک معمار داده کار ساده ای نیست، اما اطمینان از داشتن صلاحیت ها و گواهینامه های مناسب می تواند شروع درستی را برای شما رقم بزند. بیایید در مورد آنچه که برای شروع کار باید انجام دهید و چگونگی تبدیل شدن به یک معمار داده یا یک معمار کلان داده بحث کنیم.

تحصیلات و گواهینامه ها

  • دریافت مدرک لیسانس – مدرک مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر یا هر رشته مرتبط با این معمولا حداقل نیازی است که اکثر شرکت ها برای درخواست شغلی به عنوان معمار داده دارند.

اکثر این برنامه ها شامل دوره هایی در مورد مدیریت داده، سیستم های پایگاه داده، برنامه نویسی و غیره است که برای تبدیل شدن به یک معمار داده خوب مورد نیاز است. این برنامه ها همچنین مهارت های حل مسئله را القا می کنند.

  • تجربه کار / کارآموزی – در حالی که مدرک خود را دنبال می کنید، گرفتن یک شغل پاره وقت یا کارآموزی در زمینه فناوری اطلاعات، به شما کمک می کند تا بعداً به یک شغل پایه در این صنعت دست پیدا کنید.

پس از اتمام تحصیلات می توانید شروع به کار کنید و در زمینه برنامه نویسی یا مدیریت پایگاه داده مشغول به کار شوید. این به شما کمک می کند تا تجربه مرتبط مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک معمار داده را بدست آورید.

  • گواهینامه ها و آموزش – برای تبدیل شدن به یک معمار داده نیاز به دوره خاصی یا گواهینامه اجباری نیست، اما انجام برخی دوره ها ممکن است به شما کمک کند بیشتر بیاموزید و مهارت های خود را افزایش دهید. این دوره ها هر آنچه را که برای یادگیری نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهند و آن ها را با هم ترکیب می کنند تا روند یادگیری را برای شما آسان تر کنند.

مهارت های مورد نیاز برای یک معمار داده

معماران داده باید مهارت های متنوعی داشته باشند. مهمترین آنها در زیر ذکر شده است:

  • مهارت‌های فنی
    این مهارت‌ها معمولاً شامل یادگیری ماشین، روش‌های چابک، مدیریت نرم‌افزار، سیستم مدیریت پایگاه داده، و غیره می‌شوند. مهارت‌های دیگر شامل Oracle و پردازش زبان طبیعی است.
  • مهارت های برنامه نویسی
    دانش زبان های برنامه نویسی مانند C/C++، Python، Java و Perl.
  • مهارت های عمومی
    مهارتهایی مانند کار گروهی، رهبری، ارتباطات و مهارت های بین فردی نیز بسیار مهم هستند.
  • مهارت های تجاری
    اینها مهارت هایی مانند برنامه ریزی تجاری و برنامه ریزی استراتژیک هستند.
  • مدل سازی داده ها
    مدل سازی داده ها اولین مرحله طراحی پایگاه داده است. گروهی از مفاهیم که برای شکل‌دهی معنایی داده‌ها، روابط داده‌ها و محدودیت‌های داده تنظیم شده‌اند، به عنوان مدل داده شناخته می‌شوند. مدل های داده برای دستکاری داده ها در پایگاه های داده استفاده می شوند.
  • طراحی پایگاه داده
    طراحی پایگاه داده یکی از مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک معمار داده است. یک پایگاه داده با طراحی خوب اطلاعات دقیق و به روزی را در اختیار شما قرار می دهد، به همین دلیل طراحی خوب پایگاه داده برای موفقیت یک تجارت بسیار مهم است.
  • مهارت های تحلیلی و حل مسئله
    مهارت های تحلیلی برای حل مشکلات تجاری و ارائه راه حل های سودآور بسیار مهم است.
چگونه یک معمار داده شویم - مهارت های مورد نیاز

مسئولیت های یک معمار داده

نقش معمار داده حفظ جریان داده از کاربران به وب سایت و سپس بازگشت از وب سایت به کاربر است. یک معمار داده باید از اهداف سازمان حمایت کرده و به کارکنان خود در استفاده از داده ها کمک کند.

وظیفه آنها طراحی داده ها و تجزیه و تحلیل آنها است، در حالی که هزینه ها و زمان مورد نیاز کسب و کار را در نظر می گیرند. آنها باید امنیت داده ها را در هنگام طراحی پایگاه داده در نظر داشته باشند.

مسئولیت یک معمار داده ایجاد طرح اولیه برای یک سیستم مدیریت پایگاه داده است. آنها منابع داده های یک شرکت را ارزیابی می کنند و برنامه ای برای یکپارچه سازی، نگهداری و محافظت از آنها تهیه می کنند تا دسترسی کارمندان به داده ها در زمان مناسب را آسان تر کنند.

وظایف مشترک معماران داده عبارتند از:

  • با تیم‌های فناوری اطلاعات برای ایجاد استراتژی‌های داده برای رفع نیازهای صنعت کار کنید.
  • جستجوی فرصت های جدید برای به دست آوردن داده ها از منابع مختلف.
  • تکنیک های مدیریت داده از قبل موجود را ارزیابی کنید.
  • مدل سازی داده ها را برای ساختارهای پایگاه داده انجام دهید.
  • یک چشم انداز برای جریان داده در سازمان برنامه ریزی کنید.
  • ارائه مشخصات فنی پس از ترجمه الزامات تجاری.
  • طراحی، ساخت، مستندسازی و استقرار پایگاه داده های بزرگ رابطه ای.
  • قابلیت هایی مانند امنیت، قابلیت اطمینان، مقیاس پذیری و عملکرد را یکپارچه کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که داده ها دقیق و در دسترس هستند.
  •  با تمام بخش ها، شرکا و ذینفعان مختلف همکاری کنید.

بنابراین اکنون که درک درستی از معماری داده، نحوه تبدیل شدن به یک معمار داده، مهارت ها و تحصیلات مورد نیاز و مسئولیت ها داریم، بیایید به عنوان یک معمار داده به فرصت های شغلی نگاه کنیم.

شغل معمار داده

مشاغل برای معماران داده در صنایع مختلف، از امور مالی گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی و دارویی، و از فناوری تا مشاوره، در دسترس است.

اکثر این مشاغل نقش‌ها و مسئولیت‌های مشابهی از جمله ایجاد نقشه‌های راه برای تحول هوش تجاری، پیاده‌سازی و بهینه‌سازی طراحی پایگاه‌های داده و توسعه استراتژی‌های داده را نشان می‌دهند.

شرکت ها متخصصان بسیار ماهر و سخت کوشی می خواهند که مهارت های بین فردی برجسته ای داشته باشند. مهارت های تحلیلی و حل مسئله نیز الزامات بسیار مهمی هستند تا کارکنان بتوانند از داده ها برای رفع نیازهای تجاری استفاده کنند.

معماران داده - مهارت ها، آموزش، مسئولیت ها و حقوق

دستمزدهای بالا و کمبود معماران داده با تجربه، این حرفه را به یکی از رو به رشد ترین گزینه های شغلی در صنعت فناوری اطلاعات تبدیل کرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

NFT چیست و چطور کار می کند؟
عمومی خبری
NFT چیست؟ هرآنچه باید در مورد توکن غیرقابل تعویض بدانید

NFT چیست و چطور کار می کند؟ | همه چیز درباره توکن غیر قابل معاوضه ان اف تی

امنیت‌بخشیِ خانه‌های هوشمند
عمومی خبری
امنیت‌بخشیِ خانه‌های هوشمند

شرکت‌های امنیتی برای محافظت از خانه شما در برابر سرقت، آتش‌سوزی و سایر حوادث، فناوری‌های هوشمند –مخصوصاً دوربین‌های مدار بسته- را ارائه می‌دهند. اما همین فناوری‌های محافظت‌کننده خود نیز به محافظت نیاز دارند. در این موقعیت، چطور و با چه چیز می‌توان این امنیت را فراهم کرد؟ ما برایتان این …

تروجان بانکی چند مرحله‌ای به نام Coyote
عمومی خبری
تروجان بانکی چند مرحله‌ای به نام Coyote

توسعه‌دهندگان بدافزار «تروجان» همواره به دنبال راه‌های مبتکرانه‌ای برای توزیع ایمپلنت‌های خود و آلوده کردن قربانیان هستند. در بررسی‌های اخیر خود به بدافزار جدیدی برخوردیم که مشخصاً کاربران بیش از 60 مؤسسه بانکی را که عمدتاً از برزیل بودند هدف خود قرار داده. آنچه نظر ما را به خود جلب …